Japanreis februari 2012 Zuid-Japan

Normaal reizen we in het najaar naar het Niigatagebied in Noord Japan om een nieuwe collectie koi in te kopen. Dit jaar hebben we ervoor gekozen om naar het Zuiden af te reizen, waar onder meer bekende topkwekers als Momotaro, Omosako, Sakai Fish Farm en Matsue zich bevinden. Net als ieder jaar streefden we naar de inkoop van een breed en kwalitatief hoogwaardig assortiment, zodat we voor elk wat wils kunnen bieden. En dat is gelukt! Lees verder voor ons reisverslag van dag tot dag in woord en beeld….

Dag 1 Reis-/aankomstdag
Na een lange reis (trein – vlucht – trein – Shinkansen) komen we met een paar uur vertraging aan in ons hotel in Okayama (Zuid Japan).  Daarna snel eten en vechtend tegen de jetlag (in Japan is het acht uur later) drinken we een biertje in de Aussie Bar.

Dag 2 Momotaro – Matsue
Vandaag starten we bij Momotaro Koi Farm, een wereldwijd bekende kweker uit Zuid Japan, met de grootste binnenvijver ter wereld!

japan2012 004

De grootste binnenvijver ter wereld bij Momotaro

japan2012 022
@Momotarokoifarm

We zijn die ochtend de enige klanten en krijgen een uitgebreide rondleiding door de verschillende koihuizen. In één van zijn eerste huizen heeft hij de vissen apart gezet die hij volgende week gaat inzetten bij de 43e All Japan Koishow. in Tokyo. In datzelfde koihuis zitten ook de vissen die op 7 februari worden geveild tijdens de eerste Momotaro Koi Auction. Wat een prachtexemplaren!
Voor ons zijn er op dit moment geen tosai beschikbaar. Donderdag wordt er opnieuw geselecteerd, dus we spreken af dat we vrijdagmorgen terugkomen om als eerste uit deze partij te selecteren.

japan2012 008

Eén van de koihuizen bij Momotaro

Op naar de volgende kweker, Matsue. Daarvoor moeten we enkele uren rijdenin de bergen naar het noorden. Door een serie van tunnels zien we ondertussen het weer veranderen van aangenaam en zonnig tot kil en sneeuw. Wat een verschil in een paar uur tijd! Matsue staat bekend om zijn kohaku uit de sensuke bloedlijn. We hebben daaruit een mooie selectie tosai kunnen maken.

japan2012 054

Koihuizen Matsue

japan2012 059
Aangekochte tosai (15-25 cm) bij Matsue
japan2012 067
Met kweker Matsue op de foto…

Tot onze verrassing is hij ook begonnen met het kweken van goshiki. We waren zo onder de indruk van de kwaliteit ervan, dat we ook hiervan een aantal hebben geselecteerd.

japan2012 064
Goshiki van Matsue, ook de ‘kohaku’s’ blijken goshiki’s te zijn.

Dag 3 Omosako – Yamatoya
´s Morgens vroeg vertrokken want we hebben veel kilometers voor de boeg. In het noorden (Niigatagebied) zitten de meeste koikwekers dicht bij elkaar, maar in het zuiden zitten de kwekers ver van elkaar verspreid. We checken daarom uit bij ons hotel, de komende twee nachten verblijven we in een ander hotel op Japans zuidelijkste schiereiland in Kyushu.

Na bijna drie uur rijden komen we aan bij Omosako, de beroemdste Shiro kweker uit Japan, vrijwel alle prijswinnende shiro´s komen van Omosako. Deze ´meester´ van de shiro utsuri heeft voor ons een bassin vol tosai gevuld waar nog geen enkele koper eerder uit heeft geselecteerd, we zoeken de eerste 40 exemplaren uit.

Selectie van de tosai shiro utsuri bij Omosako

Omosako-san voor de bowl met de geselecteerde tosai shiro utsuri (20-25 cm)

Na verder speurwerk valt ons oog op een schitterende VHQ Shiro Utsuri waarvan we in de toekomst nog een mooie ontwikkeling kunnen verwachten. Deze vrouwelijke nisai van 51 cm weten we – met certificaat en al – te bemachtigen! We kopen er nog twee nisai bij, een shiro utsuri en een showa.

Woonhuis van Omosako

Tevreden met onze aankopen vervolgen we onze reis verder naar het zuiden. Onderweg belt Yamatoya al waar we blijven. De koifarm van deze 65-jarige kweker ligt zeer geìsoleerd, hoog in de bergen, dus het duurt een paar uur om er te komen. Eenmaal aangekomen bij deze kleine farm ontvangt de uiterst vriendelijke en bescheiden Yamatoya ons met koffie en koekjes. Hij vertelt over de showa waarmee hij in 2009 de Grand Champion prijs van de All Japan Koi Show behaalde. Hij wil graag nog dezelfde prijs met een Kohaku halen omdat dat zijn specialiteit is.

Koihuis bij Yamotoya

We kijken eerst in zijn nisai koihuis waar we drie schitterende kohaku´s (vrouwtjes!) netten.

Aangekochte nisai kohaku (female, 50-55 cm) bij Yamatoya.

Selectieproces bij Yamatoya

Yamatoya gebruikt zeer weinig kleurvoer, op deze manier kunnen wij de natuurlijke kwaliteit van het beni het best te zien. De tosai die hij heeft zitten, zijn dan ook nog niet diep rood van kleur, maar dit gaat zeker komen. We selecteren zo´n 30 tosai met mooie patronen.

Tien van de dertig tosai (20-25 cm) van Yamatoya

Bij het verlaten van zijn koihuis laat Yamatoya een dieprode maruten yondan kohaku zien. Deze 6 jarige vis meet nu 83 cm. Met deze kohaku hoopt hij over een paar jaar hoge ogen te gooien bij de All Japan Koishow. De tosai die wij geselecteerd hebben zijn afkomstig van hetzelfde ouderpaar.

Het loopt tegen etenstijd en Yamatoya nodigt ons uit om samen een hapje te eten in een lokaal restaurant. Omdat we nog een lange autoreis voor de boeg hebben, gaan we graag op zijn aanbod in. Tijdens het eten praten we over, hoe kan het ook anders, de koiwereld. Yamatoya toont veel interesse in ons bedrijf. Hij heeft het plan om na zijn pensioen alle klanten over de hele wereld te gaan bezoeken, wat een geweldige man!
Om half 12 komen we aan in ons hotel, waar we meteen gaan slapen. Vandaag hebben we bijna 600 (auto)kilometers afgelegd.

Dag 4 Okawa en Ueno
Een mooie dag in Kyushu, het zonnetje schijnt. Ons hotel zit dichtbij de volgende kweker die we gaan bezoeken, erg prettig. De Okawa farm wordt gerund door twee broers. Ze kweken vele variëteiten met een zeer hoge kwaliteit. Ze staan onder meer bekend om het gebruik van de sensuke bloedlijn, daarom komen er zeer goede go sanke vissen vandaan. Daarnaast kweken ze chagoi en karashigoi met echte jumbo potentie.
Uit hun enorme aanbod nisai kiezen we twee donkerbruine chagoi,  twee soragoi en drie karashigoi.

Huis van Okawa

Chagoi, nisai, Okawa, Koi Centrum Noord
Nisai chagoi (ca 50 cm) van Okawa

Karashigoi, nisai, Okawa,Koi Centrum Noord
Nisai karashigoi (ca 50 cm) (alle drie verkocht)

Soragoi, nisai, Okawa, Koi Centrum Noord
Nisai soragoi (ca 50 cm) van Okawa

Aansluitend netten we nog drie nisai, een driestaps kohaku, een sanke en een kujaku.

Okawa, nisai, Koi Cetrum Noord
Nisai mix (ca 45 cm) van Okawa

De kwekers willen graag dat we ook kennis maken met hun showquality koi. Omdat we voor het eerst hun farm bezoeken, mogen we voor een schappelijke prijs een vis selecteren uit een bassin vol sanke.

VHQ Sanke, nisai, Okawa, Koi Centrum Noord
Showquality nisai sanke (ca 50 cm) (verkocht)

Okawa brothers, Koi Centrum Noord
Op de foto met de gebroeders Okawa

Na de gezamenlijke lunch met de Okawa broers vervolgen we onze weg naar Ueno, een bekende showakweker. We bekijken eerst zijn tosai in het oudste koihuis wat we tot nu toe hebben gezien. Dit koihuis is nog door zijn vader gebouwd, we maken er onderstaande foto. Op ons youtubekanaal staat een kort filmpje ervan.

Old koihouse Ueno, Koi Centrum Noord
Het oudste koihuis van Ueno

Nadat we alle binnenbakken uitgebreid hebben bekeken, kopen we drie dieprode nisai showa van 50 centimeter.

Showa, nisai, Ueno, Koi Centrum Noord
Nisai showa (ca 50 cm) van Ueno. (Twee verkocht)
Showa, Ueno, Koi Centrum Noord
Met Ueno en ueno jr

Ueno, FD Food
Ook Ueno gebruikt FD Food :-)

Dag 5 Ogata en Watanabe
Na het ontbijt checken we weer uit bij het hotel. Vandaag wordt wederom een lange dag, we reizen terug naar Okayama. Op het programma staan de kwekers Ogata en Watanabe. Ogata staat bekend om zijn vele soorten, maar helaas voor ons verkoopt hij niet voor de open sale die hij zelf op 15 februari organiseert.

Bij Watanabe hebben we meer geluk, deze relatief nieuwe farm wordt gerund door een vader en zoon, een bijzonder druk en grappig stel. Ze hebben nog vele tosai chagoi, karashigoi, soragoi, ochiba en goshiki zitten, hiervan maken we, vlak voor het donker wordt, een leuke mix.

Dag 6 Takigawa, Sakai Fish Farm en Kato
Koihuis Takigawa, Koi Centrum Noord

KoihuisTakigawa

De laatste volledige dag van onze koihunt start bij Takigawa, hij was één van de eerste werknemers van Sakai Fish Farm. Nadat hij er 20 jaar had gewerkt, is hij zijn eigen koifarm gestart. Deze kweker is in Japan zeer gerespecteerd vanwege zijn vele kennis en ervaring. Uit zijn tosaibassin maken we een selectie van 65 tosai die al flink aan de maat waren. Uit de nisai zoeken we een kohaku, een goshiki en een akame karashigoi (een karashigoi met rode ogen).

Selectie tosai Takigawa, Koi Centrum Noord
Selectie van de tosai @ Takigawa

Nisai, Takigawa, Koi Centrum Noord
Nisai kohaku, goshiki en karashigoi van Takigawa

Bij Takigawa bezoeken we ook één van de mooiste mudponds van Japan. Het landschap is als tuin aangelegd, compleet met gesnoeide bomen. Takigawa besteedt zienderogen veel tijd aan het onderhoud ervan. Rondom de mudponds staan zeven stenen kikkers opgesteld, deze staan symbool voor de wens dat klanten blijven terugkomen.
Mudpond Takigawa, Koi Centrum Noord
Eén van de mooiste mudponds van Japan bij Takigawa

Via de Musical Road, waarbij je een liedje hoort als je erover heen rijdt, gaan we naar Sakai Fish Farm. Er is bijna niemand aanwezig, de meeste werknemers zijn naar de All Japan Show, die komend weekend in Tokyo worden gehouden. Het is hier dan helaas ook niet mogelijk om te handpicken. We vonden het wel interessant om deze farm te bekijken, omdat hier vele prijswinnaars vandaan komen.

Mudponds Kato, Koi Centrum Noord
Winterbeeld bij de mudponds van Kato

Ook kweker Kato is niet aanwezig, we maken prijsafspraken over de telefoon, selecteren zelfstandig de tosai en zetten de door ons uitgezochte koi apart in een net. Er zitten een aantal mooie, forse vissen bij.

Dag 7 Momotaro koifarm
We eindigen onze inkoopreis bij de kweker die we ook  het eerst bezochten: Momotaro. Gisteren heeft hier de selectie plaatsgevonden. Uit de tosai die verkocht mogen worden, kunnen wij nu als eerste selecteren. Deze kans laten we niet onbenut. De tosai, met  zijn slechts acht maanden oud en meten nu al zo’n 35-40 cm. We hebben ook de nisai van dezelfde ouderdieren bekeken, velen ervan waren al over de 60 centimeter met body’s die meer lijken op die van een sansai. Dat belooft wat voor de toekomst. Na langdurige bestudering zoeken we de 7 ons inziens mooiste eruit. Een mooie afronding van onze koihunt voorjaar 2012.

Jumbo tosai Momotaro, Koi Centrum Noord
Jumbo tosai go sanke mix, Momotaro

Heeft u interesse in één van de vissen? Mail dan naar [email protected].

Bekijk ook de filmpjes op ons youtubekanaal.

Na deze zeer intensieve week hebben we nog een paar dagen om bij te komen. We gaan naar het mooie, toeristische Nara. We reizen per Shinkansen (hogesnelheidstrein) van Okayama naar Osaka en daarna per gewone trein naar Nara.

Shinkansen, Koi Centrum Noord
Shinkansen

Todaiji tempel, Nara, Koi Centrum Noord
Todaiji tempel in Nara, het grootste houten gebouw ter wereld

Boedha@Todaiji, Nara
Boeddha beeld @ Todaiji tempel, Nara

In Nara, waar het overigens berekoud was, hebben we een paar dagen lekker de toerist uitgehangen, mooie tempels met prachtige tuinen bezocht. Een bijzonder passende afronding van onze Japanreis…